Calell(A)ctivitats

MEMORY CALELLENC

El joc del memory consisteix en destapar un conjunt de cartes,en aquest cas de graelles a la pantalla, i aconseguir anar treient les parelles del mateix concepte. En el cas de destapar una graella diferent a l’anterior es tornaran al seu lloc original, fent que el següent jugador faci el mateix procés fins que endevini on està cada parella.
En el nostre cas hem cregut convenient fer un joc més dinàmic i atractiu amb els nens incorporant les noves tecnologies.
Les cartes habituals en el joc de taula són substituïdes per graelles a la pantalla fent automàtica la correcció en el cas que l’alumne s’equivoqui. Els motius de les graelles seran fotografies de la ciutat. Això fa que a mesura de veure les fotografies els nens puguin veure els llocs més importants de Calella.

OBJECTIUS

-Observar i recordar amb facilitat els diferents llocs de la ciutat
-Relacionar-se amb les TIC amb un joc fàcil i divertit
-Desenvolupar la memòria

AVALUACIÓ
Hi ha dos tipus d’avaluació una durant el procés, ja que el joc corregeix si encerten o no la resposta. I una avaluació segons el resultat. Es pot veure el temps que han trigat els nens per fer-ho i quants errors han tingut.
Depenen de quin objectiu es vulgui treballar s’utilitzarà el temps, els errors o si més no sempre servirà perquè, encara que sigui inconscientment, els nens hagin conegut uns quants lloc representatius de la vila. Desprès del joc sempre es pot fer una reflexió i parlar de quins llocs s’han vist i començar a parlar de cada lloc més profundament.



ITINERARI AL PARC DALMAU

Per començar a introduir l’activitat fem un petit recordatori del parc Dalmau esmentat que va ser creat l'any 1928 (obra de Jeroni Martorell), amb una extensió aproximada de 18,4 hectàrees, és un magnífic espai natural amb jardins i boscos mediterranis de gran riquesa, formats per pins pinyers i alzines. També compta amb espais per al joc i el lleure de la mainada.

L’activitat consisteix en fer un itinerari pel parc Dalmau, basat en conceptes previs treballats a l’aula. Conceptes que podran veure, tocar, olorar, sentir....de manera vivencial tot allò estudiat, i així poder aconseguir assimilar el diferents coneixements apresos, a través dels  cinc sentits.
L’itinerari serà conduit pels mateixos mestres però realitzat per tots els alumnes, intentant que els nens i nenes s’involucrin en el seu aprenentatge sent també protagonistes de l’història.
El material que utilitzarem seran fitxes de treball.

Aquesta activitat s’adreça a alumnes de primer cicle d’educació primària, proposant unes activitats de format de fitxes on podran treballar diferents aspectes:
·        Pintar aquells elements que hagin observat durant tot l’itinerari.
·        Posar el nom corresponent a tot allò pintat.
·        Observar si cal adjuntar alguna espècie nova als dibuixos oferts.
·        Fer-los raonar sobre els diferents aspectes d’un mateix element.

La durada d’aquesta activitat és de dues hores aproximadament.

OBJECTIUS

  • Acostar els nens i les nenes al coneixement del parc Dalmau a partir d'un conte.
  • Treballar els cinc sentits per reconèixer diferents elements del parc.
  • Observar el cicle de la natura en cada estació de l'any.
  • Tractar amb cura els elements del parc.
  • Treballar de manera dinàmica totes les àrees curriculars.
  • Conèixer les espècies vegetals més representatives d'un bosc mediterrani.
  • Desvetllar el respecte i l’estima convinguda envers els espais verds de la ciutat.

AVALUCIÓ
Després de l’itinerari:
Proposem fer amb els alumnes una posada en comú de les observacions realitzades i fer una exposició amb les imatges de tots els nois i noies. Això permetrà fer un estudi molt més detallat i haver de concretar i acabar el treball que s’ha dut a terme.



VISITA AL MERCAT MUNICIPAL

Aquesta activitat va dirigida per els alumnes del cicle inicial, es tracte de fer una  visita guiada al Mercat Municipal per mostrar-ne el funcionament i tot allò que representa com a punt de distribució d'aliments a la ciutat, veure com el mercat és un lloc d'intercanvi i de trobada.

OBJECTIUS

  • Conèixer els diferents producte que es venen al mercat.
  • Ser conscient de la distribució dels diferents productes i la seva corresponent botiga.
  •  Observar i diferenciar les característiques dels diferents aliments.
  • Apreciar les diferents sensacions que ens ofereix el mercat: colors, olors, sons...
AVALUACIÓ

Avaluarem aquesta sortida amb un seguiment de fitxes que us proposem a continuació. Aquestes fitxes tracten de recollir i resumir tot allò observat al mercat, i així observarem si han estat atents, si saben quins productes es venen, si comprenen les relacions entre productes i botigues.....



ACTIVITAT: EL TRIVIAL DE CALELLA

Hem decidit fer aquesta activitat perquè pensem què és una manera divertida i entretinguda d’estudiar i conèixer el contingut dels diferents apartats del nostre blog, així com altres aspectes de cultura general relacionats amb la població de Calella i amb les ciències socials. A través del joc del Trivial, els alumnes hauran d’anar responent diverses preguntes sobre els temes que formen el nostre blog: Com és?, De què vivim?, Com ha canviat? i Futurs possibles. A més, hem afegit dues categories més: Cultura general, i El blog.
Pretenem que sigui una activitat lúdica i alhora educativa, ja que per poder respondre les preguntes prèviament els alumnes s’hauran de mirar i aprendre molts continguts que apareixen en el nostre blog.

Cicle: L’activitat està dirigida a alumnes de 3r cicle de primària.

Explicació: L’activitat consisteix en el joc clàssic del Trivial, amb les preguntes adaptades al contingut del bloc. Les instruccions venen detallades en les regles del joc, que podreu veure a l’apartat corresponent.

Organització: Poden jugar de 2 a 6 jugadors, de manera individual, si es treballa en grups petits. Però nosaltres recomanem fer aquesta activitat de manera cooperativa, si es treballa en gran grup, dividint els alumnes en 6 grups de 4 persones, per exemple. Cada grup de 4 representarà un sol jugador, i d’aquesta manera s’assegura la participació de tota la classe.

Objectius de l’activitat:
-Proporcionar una eina divertida i alhora educativa per treballar les ciències socials.
-Estudiar i conèixer els continguts del blog.
-Saber seleccionar i sintetitzar la informació més important dels diferents continguts.
-Conèixer en profunditat diferents aspectes relacionats amb l’estudi d’una població: com és, la seva economia, la seva història, la seva situació geogràfica, i altres característiques.
-Fomentar la cooperació i la col·laboració entre els alumnes, treballant conjuntament per trobar les respostes.
-Saber respectar i acceptar les regles d’un joc.



Avaluació
Tot i que aquesta activitat no pretén ser extrictament d'avaluació, sinó una opció diferent i més lúdica,  el professor, seguint el desenvolupament del joc, pot avaluar els coneixements adquirits pels seus alumnes en relació a l'estudi d'una localitat, i el si han aprofundit o no en el seu treball. Tanmateix, es treballen altres capacitats com la comunicació, la cooperació, la colaboració, el respecte, que també poden ser motiu d'avaluació en relació a les competències generals de l'educació primària.

Material: Posem a disposició dels mestres que vulguin fer la nostra activitat el següent material, que trobaran a continuació d’aquesta presentació, i que podran imprimir per la realització del joc:
-Un tauler de Trivial adaptat al contingut de l’activitat, amb la llegenda corresponent.
-Una plantilla per fabricar un dau.
-Una plantilla per fabricar les fitxes del joc.
-Les instruccions i les regles del joc.
-20 targetes numerades de preguntes, dividides en les diferents categories.
-20 targetes numerades amb les respostes.
(La targeta nº 1 de respostes conté les solucions de la targeta nº1 de preguntes, i així successivament).



 EL TAULER:











INSTRUCCIONS I REGLES DEL JOC

JUGADORS/EQUIPS
En el joc hi poden participar de 2 a 6 jugadors, si es fa individualment, o bé de 2 a 6 equips de 2 o més jugadors si es fa col·lectivament, depenent del nombre d’alumnes que hi hagi a la classe. Es recomana fer-lo de manera grupal, en equips de 4 o 5 jugadors.

OBJECTIU DEL JOC
El guanyador és el jugador que primer torna a la casella central hexagonal i respon correctament una pregunta d’un tema escollit per altres jugadors. Abans de fer això, però, ha d’arribar amb la seva fitxa a cadascuna de les caselles principals dels sis temes i contestar correctament una pregunta.

COMENÇAMENT DEL JOC
Els jugadors han de llançar el dau, i el que aconsegueixi la puntuació més alta comença el joc. El jugador a qui toca sortir tira el dau de nou i, començant a la casella central, mou la seva fitxa el nombre de caselles indicat per la tirada, en la direcció que prefereixi. Quan una fitxa arriba a una casella d’un tema o en una casella principal, es formula al jugador una pregunta sobre aquell tema. Els temes tenen un codi de colors:

Si el jugador respon correctament la pregunta, el seu torn continua. Si el jugador falla, el torn passa al jugador de la dreta. Un moviment pot incloure un canvi de direcció a cada tirada del dau o en un encreuament, però no està permès moure la fitxa cap enrere en una mateixa tirada.

CONTINUACIÓ DEL JOC
Quan s’hagi contestat correctament la pregunta d’una casella principal, el jugador podrà pintar un dels triangles de la seva fitxa del color corresponent a aquella casella principal. Quan un jugador arriba a una de les 6 caselles que tenen uns daus, continua el seu torn tirant de nou. Si una fitxa cau a la casella central abans que hagi completat amb colors els 6 triangles, la casella central es considera de tema lliure i el jugador escull el tema de la pregunta. En una mateixa casella poden coincidir qualsevol nombre de fitxes.

FINAL DEL JOC
Un cop el jugador hagi contestat correctament una pregunta de cadascuna de les 6 caselles principals, ha de fer arribar la seva fitxa a la casella central per intentar guanyar la partida. Per entrar a la casella central ha d’aconseguir el número exacte en la tirada. Quan una fitxa arriba a la casella central, els altres jugadors escullen el tema per fer la pregunta final. Si el jugador contesta correctament, guanya la partida. En cas contrari, ha d’abandonar la casella central en la tirada següent i ha d’aconseguir tornar-hi a caure més endavant per a una nova pregunta final.














































No hay comentarios:

Publicar un comentario